SOPKA.CZ - reportáže - duben 2014 - Od ledovců k palmám


banner


Helukabel







Od ledovců k palmám

Seznam Světového dědictví UNESCO čítá v současné době necelou tisícovku míst rozesetých po celém světě. Kromě historických měst, starobylých svatyní či přírodních krás patří k elitě jedinečných lokalit i tři vyhlídkové železniční tratě. Je mezi nimi i švýcarská Bernina.
Přidáno dne: 03.04.2014
Autor: Jaroslav Skalický

Informace

Na nádraží v Churu nastupujeme do červených vozů Bernina Expressu, jednoho z proslulých švýcarských vyhlídkových vlaků. Sotva se uvelebíme v pohodlných křeslech, souprava se rozjíždí a z amplionů ve vagonu dostáváme první informace o cestě, která protíná Alpy mezi historickým Churem v kantonu Graubünden a malebným italským Tiranem, ležícím jen pár kilometrů za hranicemi. Spojuje ledovcový sever a slunečný jih, Rétská dráha proto vlak propaguje pod přiléhavým sloganem „od ledovců k palmám“.
Za námi se ztrácí věž churské katedrály a vlak nabírá rychlost údolím Rýna. Za Reichenau, kde se spojují obě ramena evropského veletoku a vysoko nad údolím ční hrad vybudovaný v 17. stol., se železniční trať rozděluje. Bernina Express míří do malebného údolí Domleschg s mnoha zříceninami starých hradů a podél Zadního Rýna se dostává do Thusisu. Odtud do Svatého Mořice vede Albulská dráha, pojmenovaná podle průsmyku, který překonává šestikilometrovým tunelem. O železničním spojení už tehdy známých klimatických lázní Svatý Mořic s oblastí Churu Švýcaři uvažovali již v roce 1890, návrh předložil i známý železniční průkopník Adolf Guyer-Zeller. Stavba nakonec začala o osm let později, původně parní vlaky jezdily na celém úseku od roku 1904.
Za Thusisem obklopí trať úžasné kulisy alpské přírody, které naši cestu provázejí následující tři hodiny. Mohutný viadukt, jímž se trať přenese na druhou stranu údolí, je první z výjimečných drážních staveb, které dodávají trati punc jedinečnosti. Je ale docela obyčejným mostem ve srovnání s Landwasserským viaduktem, na nějž za stanicí Tiefencastel upozorňuje hlas z vlakového amplionu. Zvedá nás ze sedadel, spolu s dalšími cestujícími se tlačíme u oken na pravé straně vozu a vyhlížíme odvážné dílo z roku 1902. Koleje se tady stáčejí po šesti obloucích kamenného viaduktu rovnou do tunelu v kolmé skalní stěně. Snažíme se ulovit co nejlepší záběr, ale i když vlak kvůli fotografování zpomalí, máme na to jen chvilku, protože oblouk viaduktu je dlouhý pouze 142 m, zato se elegantně vznáší nad údolím ve výšce 65 m. To už nás ale pohlcuje dvousetmetrový tunel ve skále. Trať začíná mírně stoupat a patřičnou výšku jí pomůže nabrat první tunelová smyčka za Filisurem. Objevuje se za ní nádraží v Bergünu, hezké rétorománské vesnici stulené v zalesněném údolí. Železniční stanice je už skoro v 1400 m n. m., ale vlak ještě musí vyšplhat výš, až k portálu tunelu Albula. Zhruba dvanáctikilometrový železniční úsek patří k nejkrásnějším a technicky nejzajímavějším na světě. Převýšení zhruba 400 m projektanti vyřešili soustavou několika točitých tunelů, v jednom případě dokonce ve dvojité spirále, vysokých viaduktů a galerií. Koleje se tady v úzkém alpském údolí říčky Albuly všelijak kroutí, vlak po nich lomozí a skřípe. Zdejší strmá silnice je v zimě pro auta nesjízdná, uzavírá se a mění na úžasnou sáňkařskou dráhu. Bezprostředně za stanicí Preda se vlak vnoří do tunelu Albula. Na nejpřímější části trati se může konečně pořádně rozjet.
Každým rokem sem jezdíme nejméně jednou, abychom si to užili. Je to skvělý vlak, je to super vlak, myslím, že neexistuje lepší, co se týká trati, technických děl na ní, krajiny, kterou prochází,“ říká nadšeně starší Švýcar z protějšího sedadla. Bydlí u Ženevského jezera a na krásy švýcarské přírody je zvyklý, z jízdy Berninou je ale odvázaný stejně jako my. „Je to absolutně ohromující, podívejte jen na ta okna protažená až do střechy, máme panoramatický výhled, vidět je všechno, vrcholky hor i nebe,“ zvedá oči k modré obloze, když stinné rokle vystřídalo za tunelem široké prosluněné údolí řeky Inn a otevřel se nám pohled na typické engadinské chalupy ve vesničkách Spinas, Celerina a Samedan i na údajně nejvýše položené letiště v Evropě v 1705 m n. m. Do Mořice jsou odtud 3 km, Bernina Express jedoucí z Churu ho ale míjí a pokračuje rovnou do Pontresiny na protější straně údolí. Koleje už patří Berninské dráze, jižní větvi spojení se Svatým Mořicem, stavěné v letech 1903–1910 z Tirana přes Graubündenské Alpy. Obě dráhy jsou úzkorozchodné, s kolejnicemi vzdálenými jeden metr. Berninabahn od začátku a Albulabahn od roku 1919 jsou elektrifikované.
Bernina Express má před sebou závěrečné stoupání, z výšky zhruba 1700 m n. m. se za stanicí Pontresina přesouvá do světa ledovců, a tak se znovu vrháme k oknům. Prvním velkolepým pozdravem velehor se stává ledovec Morteratsch, jenž se objevuje hned za stejnojmenným nádražíčkem po pravé straně a při stoupání do průsmyku Bernina ještě několikrát. Pozorujeme nejen zasněžené vysokohorské štíty, z nichž nejvyšší Piz Bernina dosahuje 4049 m n. m., ale i měsíční kamenitou krajinu v okolí jezer Lej Nair a Lago Bianco. Na náhorní planině s alpskými jezery různých barev vlak zastavuje ve stanici Ospizio Bernina (2253 m), jež je nejvýše položeným švýcarským nádražím klasické adhezní železnice, která ani v nejprudších úsecích nepoužívá zubů. Alpy tady cestujícím Bernina Expressu představují další ledovcový splaz, na který je nejlepší výhled ze sluneční terasy nádražní restaurace Alp Grüm. Sněhové závěje v průsmyku Bernina v zimě často dosahují i několika metrů. Trať udržují sjízdnou speciální sněhové pluhy s rotačními frézami, které připomínají razicí štíty metra. Bernina Express totiž jezdí celoročně. Na nádraží vystupují turisté, kteří se vydávají na túru do hor nebo kolem jezera, jež uzavírá kamenná přehradní hráz s hydroelektrárnou, vypadající jako středověké opevnění.
Od tohoto místa můžeme počítat čas, během něhož se naplní slogan Bernina Expressu „od ledovců k palmám“. Hned za stanicí Alp Grüm opisuje trať velkou kruhovou zatáčku a dole v údolí spatříme jezero Poschiavo. Technicky velmi náročný úsek tady tvoří několik ostrých serpentin s minimálním poloměrem oblouků 45 m a nejstrmější sklon na celé trase, až 70 ‰, což odpovídá převýšení 70 m na 1 km délky. Skřípou brzdy a v čistém alpském vzduchu cítíme jejich obložení. Vzdušnou čarou do Poschiava je to jen 5 km, ale aby vlak překonal obrovské převýšení, urazí po kolejích vzdálenost třikrát delší. Drsnou alpskou krajinu střídá pohodová atmosféra italského venkova s vinicemi a políčky tabáku a také výrazně vyšší teplota vzduchu. Ještě jednou ale vydechneme nadšením, když vlak opíše smyčku na elegantním kamenném viaduktu u Brusia, který ho snese zase o pár metrů níž. Kruhový viadukt je dlouhý 110 m a oblouk má poloměr 70 m. Unikátní stavitelské dílo je poslední zatáčkou na cestě dolů, do 7 km vzdáleného Tirana. Vlak se proplétá ulicemi městečka, kola rachotí a zvenčí se nepřetržitě ozývají výstražné signály z železničních přejezdů. Koleje přetnou náměstí, nad nímž se vypíná štíhlá věž baziliky Madonna di Tirano, a červenou soupravu zavedou na malé nádraží ve výšce 429 m n. m.
Sešup od ledovců v průsmyku Bernina až k palmám v Tiranu na švýcarsko-italském pomezí trval půldruhé hodiny. Vlak během ní překonal neuvěřitelný výškový rozdíl 1824 m. Máme za sebou kolem 160 km, 196 mostů či viaduktů a 55 tunelů a těšíme se na zpáteční cestu, abychom si úžasné zážitky mohli vychutnat ještě jednou.
www.zemesveta.cz

Starší příspěvky

Nový článek
Ubud, Bali, Indonésie
Otevřené sklepní uličky vyprávějí příběhy
Zanzibar – místo iluzí, kde nic nemusí být tak, jak se zdá
Uganda-navštivte ji, než dorazí masová turisticka
Hroch umí být opravdu děsivým zvířetem
Mokoro – kánoe, která dobyla deltu Okavango
Schyluje se v Amboseli k ekologické katastrofě?
Malawi, nebroušený diamant z jihu Afriky
Od nosorožců k protinožcům
Tropical Islands
Namaqualand - poušť, která kvete
Barma (Myanmar) – nová hvězda asijské turistiky
Václav Bojer - První Čech na Mauritiu
Posvátná země Inků
Navštívit kráter Ngorongoro stojí za to !
Jak si (ne)vybírat CK na poznávací zájezd?
Kolumbie - golf
Nový článek
Revoluce v létání ekonomickou třídou !
Aktuální situace v oblasti Machu Picchu
Asociace cestovních kanceláří odmítá aktivitu Tomia Okamury
Delta Neretvy
Dobro došli
Mekong
Mizející ledovce
Bieszczady
Atol jménem Aldabra
Berberské poklady
další...


Vyhledávání:


Chcete vědět o všem, co se děje na Sopce, první?
email  
heslo  
zapamatovat heslo

Nová registrace
Zapomněl jsem heslo
Chci změnit nastavení
Chci zrušit účet

Odkazy


Miele - robotický vysavač



HBT

Partnerské weby
CK Marco Polo - exotická dovolená snů | pobytové i poznávací zájezdy | zájezdy na míru | dovolená u moře Kvalitní zahradní nábytek www.africke-expedice.cz www.calabria.cz